Estels del Sud. 5 Paüls-Arnes

Època recomanada: tot l'any
Senyalització:

Descripció
La travessa Estels del Sud és un itinerari pel Parc Natural dels Ports, situat a ponent del baix curs de l'Ebre, que enllaça de manera circular els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis de Font Ferrera i de Caro. El recorregut discorre entre els 280 m i els 1.250 m d'altitud, suma 100,19 km de distància i un desnivell positiu acumulat de 4.230 metres. Transcorre pràcticament per camins i pistes de muntanya. És una ruta d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió.

El Parc Natural dels Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic, amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre d'altres espècies animals s'hi pot trobar pràcticament en exclusiva la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica). La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

L'etapa de Paüls a Arnes és la que es descriu com a última, encara que la travessa també es pot iniciar o continuar des d'altres punts com Arnes mateix, Beseit o els refugis de Font Ferrera i de Caro, però cal tindre en compte que Arnes, Beseit i Paüls són els únics accessos amb transport públic.

L'itinerari creua el massís del Port pel seu vessant septentrional, tot deixant enrere la vall de l'Ebre, fins a contemplar-ne la façana nord. Es passa pel costat de les Roques de Benet, característic i espectacular massís rocós de grans parets de conglomerat d'aspecte montserratí. Es travessen també dos estrets on l'aigua ha excavat el seu camí dibuixant un engorjat pas natural, a voltes infranquejable. Arnes, fent honor al seu nom, és conegut arreu per la qualitat de la mel artesana que s'hi elabora. El poble compta, a més, amb una àmplia oferta d'allotjament que comprèn cases rurals, un hostal, un hotel, apartaments i un càmping.

Recorregut
Per arribar a Paüls es pren la carretera C-12 fins al km 30, a l'alçada de Xerta —entre Tortosa i Móra d'Ebre—, i es trenca a ponent per la TV-3541.

0,00 km (314 m). Es puja a la part alta del poble i es continua fins al cementeri, que es passa per l'esquerra per prendre, just darrere, una pista forestal que marxa cap al nord-oest. Se segueix el GR-171 fins a una cruïlla (km 0,83, 352 m), on es deixa a la dreta i s'agafa la pista que puja a l'esquerra.

2,63 km (456 m). S'arriba al capdamunt d'uns camps de fruiters, on mor la pista. Es continua per un caminet que ascendeix fort pel torrent en direcció nord-oest fins al coll de la Gilaberta.

5,04 km (939 m). Coll de la Gilaberta. Es pren el camí que, cap a l'oest, baixa fins a les runes del mas de les Creuetes del Lloà, des d'on se segueix en direcció als masos de Fandos i del Capellà, també enrunats.

7,97 km (606 m). Mas del Capellà. El trajecte s'endinsa per l'estret del Boter. En cas de cabal abundant del riu Canaleta, s'ha de prendre la variant senyalitzada que, evitant passar pels estrets, marxa del mas del Capellà cap a l'oest per l'esquerra del riu.

9,12 km (531 m). Davant del Roc de la Barca es deixa el camí, que planeja, i es baixa a l'esquerra (S) fins al fons del barranc, des d'on cal superar el pas de la Barca grimpant amb l'ajuda de cadenes.

9,93 km (514 m). Després de passar un petit collet i les restes d'un mas, es creua el barranc d'en Piqué, normalment amb aigua, ja sota les imponents Roques de Benet. Es prossegueix en direcció sud-est remuntant fins al coll de la Terra (km 10,81, 654 m), on es pren una pista que, per l'altra banda, davalla fins a la pista asfaltada que va d'Horta de Sant Joan a la Franqueta.

12,02 km (549 m). En arribar-hi cal prendre-la a l'esquerra (SE) tot creuant el barranc per un pontet. Es passa pel coll de Blanco (km 13,07, 613 m) i, poc després (km 13,86, 577 m), ja de baixada, es trenca a la dreta (NO) per una pista de terra que mena als estrets d'Arnes, on s'entra al km 14,56 (515 m).

17,17 km (476 m). A la sortida dels estrets, i abans d'una pujada per un tram empedrat que
duria a una pista, se segueix paral·lel al riu pel PR C-185. Tot seguit cal creuar-lo, deixant el PR, i agafar una pista que porta a una altra d'asfaltada.

17,75 km (492 m). Després de poc més de 100 m cal deixar la pista asfaltada per prendre a l'esquerra un camí que, en direcció oest, passa vora el mas Nou (km 18,29, 523 m) i duu fins a Arnes (km 20,20, 501 m). Final de l'etapa i de la travessa.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

Adreces

www.gencat.cat/parcs/els_ports

Font: ACNA, SL - Generalitat de Catalunya i Estels del Sud
Més informació a la web del Palau Robert i a la web Estelsdelsud.com

Javascript is required to view this map.